Spring over hovedmenu

Nyt meldesystem understøtter videre- og efteruddannelse

12-11-2018

Via et nyt meldesystem kan virksomheder, jobcentre, a-kasser m.fl. nu få hjælp til videre- og efteruddannelse (VEU).

Der er etableret en hotline, hvor virksomheder, jobcentre og a-kasser m.fl. kan få rådgivning og vejledning i forhold til opkvalificering. Du kan fx ringe og indmelde, at I har behov for et særligt kursus (også ét der ikke er udbudt endnu). Der sidder gode folk klar til at gå i dialog om de udfordringer, der måtte være omkring udækkede kompetencebehov eller problematikker vedrørende opkvalificering i form af videre- og efteruddannelse.

Den nye hotline kan kontaktes, hvis man for eksempel:

  • har tre medarbejdere, der skal have et bestemt AMU-kursus, som ikke findes i lokalområdet – eller hvis startdatoen på et kursus ikke matcher de behov, man har. VEU-koordinatorerne kan på tværs af kommunegrænser og skoler, hjælpe med at finde et egnet kursus.
  • søger opkvalificering indenfor et område, hvor der ikke er udbudt mange kurser, fx robotteknologi. VEU-koordinatorerne vil forsøge at koordinere de forskellige ønsker, indlede samarbejder med skoler, og, hvis der er mulighed for det, få oprettet nye hold.

Sådan gør du

Indmeldingen forgår via Jobservice Danmarks hotline på telefonnummer: 72 200 350 eller via mail på jobservicedanmark@star.dk

Læs mere om mulighederne for rådgivning og vejledning

Baggrunden for meldesystemet

Den nye service skal ses som en del af trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse. Her har de 8 Regionale Arbejdsmarkedsråd fået til opgave at styrke arbejdsmarkedsovervågning og koordinering af voksen-, efter- og videreuddannelsesindsatsen på regionalt niveau, så virksomhederne kan få den nødvendige arbejdskraft.

Læs mere om selve trepartsaftalen