Pressemeddelelse: Initiativer skal sikre arbejdskraft til Bornholmske hoteller og restauranter

13-10-2021

Uddannelses- og kursustilbud skal hjælpe Bornholmske virksomheder i Hotel- og restaurationsbranchen. Initiativerne skal give virksomhederne mulighed for at fastholde og dygtiggøre medarbejdere hen over vinteren – så de ikke mangler kvalificeret arbejdskraft, når turistsæsonen starter.

I sommer blomstrede turismen igen på Bornholm. Men mange hoteller og restauranter havde svært ved at følge med efterspørgslen – de manglede simpelthen den fornødne kvalificerede arbejdskraft. Der arbejdes derfor på at sikre bemanding til den kommende sæson.

Målrettede initiativer skal sikre kvalificeret arbejdskraft til den kommende sæson

På Bornholm er en række aktører gået sammen og har udviklet initiativer, som skal sikre, at branchen er klar til at tage imod gæsterne til sommer. Det er hensigten, at virksomhederne på Bornholm kan tiltrække, fastholde og opkvalificere medarbejdere via uddannelses- og kursusforløbene. Man vil gerne hjælpe både virksomheder og medarbejdere – eksempelvis ved at ufaglærte kan uddannes til faglærte via særligt tilrettelagte forløb.

Bliv kok på 24 uger eller serviceassistent på 22 uger

2 års relevant erhvervserfaring (eller mere) og en alder på minimum 25 år baner vejen frem for, at medarbejdere kan tilmeldes et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb – der løfter vedkommende til at blive faglært. Denne sæson gentages succesen i forhold til uddannelsesforløbet for kokke, og der udvides med endnu et fagområde: Serviceassistent (inden for rengøringsområdet). Uddannelsen til serviceassistent kan tages på 22 uger, mens erfarne køkkenmedhjælpere kan blive til faglærte kokke på kun 24 uger. Kokkeholdet er allerede fyldt – men bliver udbudt igen i 2022. Til næste år er der også planer om at udbyde et tilsvarende forløb inden for tjenerfaget.

Andre kursusudbud i efteråret 2021

Der er også udviklet en række AMU-kursusforløb, der afholdes i oktober og november. Det er muligt at følge kurser om vegetar- og veganerkost, barista samt jobrelateret tysk for at nævne nogle af de mange kurser. Via kurserne kan ledige og beskæftigede opkvalificeres til at blive klar til job i branchen.

Parat til sommeren 2022

Restauratør Erik Eriksen har arbejdet i branchen i 18 år – som ufaglært. Han har søgt ind på kokkeuddannelsen og siger ”tilbuddet er en fantastisk mulighed for sådan en som mig, som har været i branchen i mange år – og i særdeleshed for hele branchen. Når jeg er blevet faglært kok, får jeg mulighed for at kunne tage elever. Der er et stort behov for flere kokke og tjenere på Bornholm”.

Uddannelsesleder på Campus Bornholm Mattias Landberg-Krarup siger: ”Det er vigtigt at virksomhederne tager imod de nye tilbud her hen over efterår/vintersæsonen. Vi holder informationsmøde om uddannelsen til serviceassistent på Campus Bornholm den 14. oktober. Vil man høre om vores øvrige uddannelses/kursusudbud, er man altid velkommen til at kontakte mig”.

Taskforce gruppen på Bornholm

Bag initiativerne står en Taskforce gruppe, som består af: JA TAK til efteruddannelse, HORESTA, 3F Privat service Hotel og restaurant, Kost- og Ernæringsforbundet, lokale virksomheder, Campus Bornholm, Jobcenter Bornholm og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering / Det Regionale Arbejdsmarkedsråd for Bornholm.

For yderligere information kan du kontakte:

Chefkonsulent, projekt JA TAK til efteruddannelse: Anette Volkmann, anette@projektjatak.dk / 2072 3095, hvis du vil høre mere om muligheder i Kompetencefonden.

Uddannelsesleder, Campus Bornholm: Mattias Landberg-Krarup, mlk@cabh.dk /4191 9876, hvis du vil høre mere om informationsmødet eller uddannelsesmuligheder.

Virksomhedskonsulent, Jobcenter Bornholm: Lisa Hounisen, lisa.hounisen@brk.dk / 5692 3938, hvis du vil høre mere om ansættelse af en voksenlærling.

VEU-koordinator hos AMK-Øst (STAR): Lene Wendelboe, lew@star.dk, mobil 7222 3483, hvis du vil høre mere om Taskforce gruppens arbejde.